Polska administracja morska zyska dwie nowe specjalistyczne jednostki pływające w postaci stawiacza pław i pogłębiarki. Przetargi na ich dostawę ogłosił bowiem Urząd Morski w Szczecinie. Rola nowej pogłębiarki będzie bardzo istotna w kontekście utrzymania zmodernizowanego toru wodnego ze Szczecina do Świnoujścia oraz planowanego wschodniego toru podejściowego do Świnoujścia.
Ostatnie lata przyniosły dla zespołu portów morskich Szczecin – Świnoujście duże zmiany. W roku 2022 zakończona została
modernizacja łączącego je toru wodnego, której zasadniczym elementem było pogłębienie go do 12,5 metra i poszerzenie do 100 metrów (podczas realizowanych prac wydobyto ok. 23 mln m3 urobku). Umożliwia to już dziś obsługę jednostek o zanurzeniu 11 metrów, przewożących ładunek rzędu 40-45 metrów, czyli dwukrotnie większy niż przy poprzednich parametrach rzeczonego toru wodnego, przez port morski w Policach. Wkrótce możliwa będzie również obsługa takich jednostek w Szczecinie, gdy zakończy się
pogłębienie basenu portowego oraz modernizacja istniejących nabrzeży i budowa nowych.
W tej dekadzie zrealizowana zostanie również największa inwestycja hydrotechniczna w historii polskiej administracji morskiej, jaką będzie
budowa wschodniego toru podejściowego do Świnoujścia o długości ok. 70 kilometrów, szerokości na poziomie 500 metrów i głębokości technicznej 17 metrów. Umożliwi to obsługę jednostek o zanurzeniu rzędu 15 metrów, w szczególności największych kontenerowców oceanicznych, jakie mogą wejść na Morze Bałtyckie przez cieśniny duńskie, co ma kluczowe znaczenie w kontekście
projektu budowy głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu. Nowy tor wodny do Świnoujścia zapewni także wyeliminowanie sporów granicznych między Polską a niemieckim rządem federalnym – istniejąca tzw. Trasa Północna przebiega przez obszar sporny.
Choć umowy dotyczące realizacji wschodniego toru podejściowego nie zostały jeszcze zawarte, Urząd Morski w Szczecinie realizuje już zaawansowane przygotowania do inwestycji, a w roku 2023 zawarł z Centrum Unijnych Projektów Transportowych
umowę dotyczącą jej współfinansowania z funduszy europejskich na kwotę 2,8 mld zł (łączna wielkość nakładów inwestycyjnych szacowana jest na blisko 10,3 mld zł). W ubiegłym roku w grudniu urząd ogłosił również przetargi na dostawę dwóch specjalistycznych jednostek pływających. Chodzi o stawiacz pław oraz pogłębiarkę, która będzie służyła zarówno utrzymywaniu parametrów zmodernizowanego toru wodnego Szczecin – Świnoujście, jak również planowanego wschodniego toru podejściowego.
Jaka będzie nowa pogłębiarka?
W przypadku pogłębiarki do zadań wykonawcy należeć będzie opracowanie projektu techniczno-klasyfikacyjnego, budowa jednostki, dostarczenie jej do portu morskiego w Świnoujściu oraz przeprowadzenie szkoleń dla pracowników administracji morskiej. Nasiębierna pogłębiarka ssąco-refulująca dysponować ma zdolnością do pogłębiania w obszarze urobku o gęstości na poziomie ok. 1,3 t/m3, ładowania urobku za pomocą wleczonej rury ssącej z prawej strony do ładowni samowyładowczej oraz opróżniania z wykorzystaniem klap dennych, połączenia z nabrzeżem i dyszy typu „rainbow”. Powstała konstrukcja będzie dostosowana do realizacji prac pogłębiarskich zarówno na pełnym morzu, jak i w obszarze infrastruktury portowej.
Oferty w przetargu będzie można składać do dnia 25 lutego bieżącego roku do godziny 10:30, natomiast ich otwarcie nastąpi dwa kwadranse później. Głównym kryterium oceny ofert będzie cena – z tego tytułu podmioty zainteresowane realizacją zadania będą mogły uzyskać do 60% punktów. Urząd Morski w Szczecinie przewidział również jedno kryterium pozacenowe o 40-procentowej wadze w postaci przedłużenia okresu gwarancji i rękojmi jakości. Zamówienie powinno zostać zrealizowanie w ciągu 36 miesięcy od daty zawarcia umowy.
Stawiacz pław o napędzie własnym
W ramach drugiego spośród ogłoszonych postępowań przetargowych zrealizowana ma zostać budowa stawiacza pław o napędzie własnym, przeprowadzenie prób morskich jednostki oraz dostarczenie jej do wyznaczonego portu morskiego. Jednostka będzie pracować w odległości 20 mil morskich od linii brzegowej, czyli w tzw. III rejonie żeglugi. Będzie spełniać wymogi właściwe klasie lodowej L1, co oznacza możliwość operowania na morzach niearktycznych w ciężkich warunkach lodowych. Nowy stawiacz pław będzie wykorzystywany do obsługi oznakowania nawigacyjnego w portach morskich, Zalewie Szczecińskim, zatokach oraz na redach małych portów morskich.
Specjalistyczny statek ma mieć długość w przedziale 27-30 metrów i szerokość rzędu 8-10 metrów. Umożliwi jednoczesny przewóz nie mniej niż dwóch pław, każdej o masie na poziomie 4,5 tys. ton, wraz z wyposażeniem (kotwice i łańcuchy). Zamawiający oczekuje, że na stawiaczu pław znajdzie się rozbudowany pokład roboczy, wyposażony m.in. w dźwig i kabestan, co umożliwi zarówno wodowanie pław, jak również ich wyciąganie.
Zamówienie powinno zostać zrealizowane w ciągu 18 miesięcy, począwszy od dnia zawarcia umowy. Oferty w przetargu na dostawę stawiacza pław będzie można składać do 30 stycznia bieżącego roku do godziny 10:30, natomiast ich otwarcie nastąpi dwa kwadranse później. Podobnie jak w przypadku przetargu na dostawę pogłębiarki, głównym kryterium oceny ofert będzie cena – od jej wysokości zależeć będzie 60% punktów w przetargu. Zamawiający przewidział tylko jedno kryterium pozacenowe o wadze 40% w postaci okresu gwarancji.